Çalışanlarınızı Firmanıza Bağlamanın Yolları Nelerdir?
Yapılan araştırmalara göre çalışan bağlılığı yüksek olan firma çalışanlarının müşteriye odaklanması, üretkenlik düzeyi ve sadakati yüksek olmaktadır. Peki bunu sağlamanın yolları nelerdir? Bu yazı sizler için hazırlandı.
Çalışan Bağlılığı
KOBİ sahipleri veya yöneticileri, çalışan bağlılığı konusunda genellikle etkin bir yaklaşım sergilemezler. Yapılan bir çalışmada; küçük işletme sahiplerine çalışan bağlılığının kendileri için ne ifade ettiği sorulduğunda; birçoğunun ilk verdikleri cevap, çalışanların maaşlarını zamanında almakla ilişkili bir durum olduğu yönündedir. Oysa durum hiçte böyle değildir… Yine çalışanlar arasında yapılan bir başka araştırmada, çalışanlar firmaya olan bağlılıklarını zamanında verilen maaştan çok daha fazla unsurla ilişkilendirdikleri tespit edilmiştir. Bu unsurlar arasında kendilerini önemli hissetmek istedikleri, ödüllendirilecek tarzda bir çalışma yapmak için teşvik edilmeyi bekledikleri, takdir edilmeleri gerektiği ve hatta kendilerini profesyonel bir ailenin bir parçası olarak görmek istediklerini dile getirmişlerdir. Kurumsal firmalar bunu sağlamak için çalışan katılımı programlarına yatırım yaparken, KOBİ’ler de bu kavram yeni yeni tanınmaya başlamıştır.
Bu yazımızda Küçük işletmelerin çalışan bağlılığını nasıl artırabileceklerine dair bilgiler vermeye çalışacağız. İşte çalışan bağlılığına dair bazı ipuçları:
Çalışan Bağlılığını Artırmanın Yolları
Çalışana ilk iş gününden sergilenecek yaklaşıma dikkat etmek
Çalışanları işe yeni katılım sürecinde, özellikle de ilk günlerinde direk evrak işlerine yönlendirmekten kaçınılmalıdır ve bu gerçek anlamda önemlidir. Fakat yeni çalışanlar genellikle ilk günlerinde tecrübesiz olduklarından dolayı fotokopi çekme, birimler arasında evrak gezdirme, ya da rutin doldurulması gereken evrakları doldurma konusunda görevlendirilirler. Oysa çalışanların firmaya bağlılıkların da onlara fikir ve ilham verecek zaman esas ilk gündür.
Çalışanların ilk gününün iyi organize edilmesi gerekir, şayet başka yeni işe alımlar varsa onlarla birlikte mevcut personelle tanışmaları ve kaynaşmaları için zaman ayrılmalıdır. Bunun haricinde departmanların ve birimlerin tanıtılması, giriş kartı için gereken hazırlıkların yapılması, şirketin genel işleyiş prensipleri konusunda bilgilendirmesi, işyeri binasının tanıtılması, kullanacağı oda ve ofis araçlarının tahsisinin yapılması gerekir. Bundan sonraki süreçte kullanacağı programların işleyişi ve tahsis edilen telefon hattı, mail adresi teslim edilmeli ve iç haberleşmenin ne şekilde yürütüldüğü uygulamalı olarak anlatılmalıdır. Hatta ilk öğle yemeğinin toplu olarak tanışma ortamı hazırlanarak yenmesi, kişinin kendini firmaya karşı yabancılık hissetmesini önlerken, ekiple çabuk bir kaynaşmasını sağlar.
Doğru araçları sağlamak
Çalışanların iş başında kullanacakları araçların doğru tahsis edilmesi önemli bir faktördür. Kişi şayet bir ofis çalışanı ise basit bir stand-up masasını tahsis etmek yerine gün içinde daha rahat çalışabilecekleri ortopedik bir ofis masası ve koltuğu tahsis etmek onların iş verimini artırırken çalışan bağlılığına da katkıda bulunabilir. Bir işyerinde yönetim, çalışanı uzaktan çalışsan biri bile olsa, her türlü ihtiyacına olanak sağlamalıdır. Mesela bir toplantı varsa, çalışanların dışarıdan bir yerden katılmalarını sağlamak için gereken konferans ve video uygulamalarını çalışanlarına temin etmesi gerekir. Şirketin altyapısındaki süreçlerin organize edilmesinin, ekibin başarılı olmasında büyük etkisi vardır. Çünkü bu iş günlerini zahmetsiz ve verimli bir şekilde kullanmalarını sağlarken işyeri bağlılıklarını da artıracak bir faktördür.
Şirketlerde Çalışan Bağlılığı
Eğitim fırsatları sunmak
Eğitim çalışan bağlılığı için önemli olan başka bir faktördür.Çalışanlara rollerini daha iyi anlamalarına ve yaptıkları işe daha güven duymalarına yardımcı olmak için uygun eğitimler verilmesi gerekir. Birden fazla çalışanın katılabileceği, iş yerinde arkadaşlık duygusunu geliştirebilecek ve ekibi birlikte öğrenmeye motive eden bir eğitim oturumu oluşturulmalıdır. Eğitim, ekibi ileriye götürerek aynı zamanda ekip üyeleri arasında sadakat ve titizlik aşılayarak işin daha fazla büyümesine ve başarılı olmasına fırsatlar sağlar.
Çalışanları yakından tanımak
Şirketlerin ayın çalışanını belirlemek gibi bir programa sahip olmaları, akranlarının önünde gösterdikleri çabadan dolayı tanınmak ve takdir edilmek isteyen çalışanlarda büyük motivasyonu olur. Mesela ayda bir kez toplanarak ayın çalışanı açıklanır ve ödüllendirilirse hem diğer çalışanları teşvik etmek için ilham olur hem ekip çalışmasını güçlendirir hem de çalışan bağlılığını sağlayabilir. Bunun dışında verilen bonuslar, tatil paketleri gibi ödüller çalışanlara ilham vermenin bir başka yapıcı yoludur.
Çalışan Memnuniyeti İçin Neler Yapılabilir?
Olumlu şirket kültürüyle moral seviyesini yüksek tutmak
Çalışanlarla iletişim kurmanın bir başka harika yolu da eğlenceli bir şirket kültürü oluşturmaktır.Örneğin ofise, çalışanların ücretsiz olarak tüketebileceği tahıllı atıştırmalıklar ve içecekler koymak, masa tenisi masaları kurmak, masaj koltukları bulundurmak, bir meditasyon alanı sağlamak, ayda bir kez ücretsiz masaj imkânları sunmak veya erzak paketi sunmak gibi fırsatlarla işyerinde çalışma ortamı daha hevesli bir ortam haline getirilebilir.
İşyerindeki morali artırmanın başka bir yolu da bir iş / yaşam dengesi kültürünü teşvik etmektir.Ekip üyelerini mola vermeye, yürüyüşe çıkmaya, birlikte öğle yemeği yemeye ve normal bir saatte eve gitmeye teşvik etmeye çalışılabilir, böylece trafik stresini yenebilirler.Ayrıca sahip olunan ekipman izin veriyorsa, onlara haftada bir kez evden çalışma seçeneği sunulabilir.Bu sayılanların hepsi küçük jestler gibi görünebilir, ancak çalışma bağlılığında uzun yol kat ettirebilir. Çünkü herkes takdir görmek ister ve dolayısıyla takdir gördüğü yerde uzun süre kalmayı düşünür.
Organizasyon başarısı hakkında açık olmak
Organizasyonun başarısı veya gidişatı hakkında ekibe karşı açık olunmalıdır. Çünkü herkes çalıştığı işyerine sağladığı değer konusunda bilgi sahibi olmak ister ve sayılar asla yalan söylemez. Gidişat raporlarını içeren ayda en az bir kez toplantı yapmak ve durumu anlatmak çalışanların çabalarının bir fark yaratıp yaratmadığını bilmesi açısından önemlidir.Özellikle iyileştirme gereken noktalar varsa, ne kadar iyi performans gösterebileceklerini bilmek isteyeceklerdir.
Bu çalışma, çalışanların şirketin daha büyük bir parçası olduklarını hissetmelerine de yardımcı olacaktır.Çünkü gelişime katkıda bulunanlar onlardır, bu yüzden neyin işe yarayıp neyin yaramadığını ölçebilmeleri için kâğıt üzerinde sonuçları görmeleri gerekir. Bu açıklamalar aynı zamanda işyerinde çalışan herkesi, firmanın gelecek hedefleri konusunda heyecanlandırırken, çok daha fazla motivasyon olmalarını sağlar. Ayrıca ekibin birbiriyle ve şirkette kaynaşmasına da ortam yaratır.
Samimi bir iletişim kurmak
Bazı konularda çalışanlarla samimi olmaktan çekinmemek gerekir. Mesela şirket toplu bir işini kaybettiyse, toplu işten çıkarmalar yapması gerekiyorsa veya tüm şirketi etkileme potansiyeli olan bir dış sorun varsa, neler olup bittiği konusunda ekiple açık ve net bir şekilde konuşulmalıdır. Bu şekilde çalışanlarla gereken konularda açık açık konuşmak krizi ve zorlu dönemlerin iyi yönetilmesini sağlarken şirketin, çalışanların, müşterilerin menfaatine hareket etmek için herkesin gönül birliği ile fikir üretmesini sağlar. Ve alınacak önlemlerin sağlıklı bir şekilde uygulanmasına ortam hazırlar.
Çalışan Bağlılığı Yüksek Şirketler
Yapılan araştırmalara göre çalışan bağlılığı yüksek olan şirket çalışanlarının müşteriye odaklanması, üretkenlik düzeyi ve sadakati yüksek olmaktadır. Ve böyle şirketler daha başarılı ve karlılık seviyeleri çok daha yüksek olmaktadır. Sonuç itibari ile bakıldığı zaman asıl mesele ekip çalışmasıdır. Bir ekip bütün olarak ne kadar çok çaba gösterirse, iş o kadar çok büyür ve birlikte o kadar çok hedefe ulaşılır. Dolayısıyla şirketlerin çalışan bağlılıklarını geliştirmek için yeni stratejiler geliştirmeleri gerekir. Geliştirecekleri bu stratejiler çalışanları tükenmişlikten korurken, müşteri açısından rekabet avantajı yaratır.
Ayrıca işyerinden memnun olan çalışanlar gönüllü marka elçileri olurlar ve ağızdan ağıza pazarlamada başarılardır. Bunun haricinde çalışan bağlılığını sadece verimlilik ve karlılık dostu olarak görmemek lazımdır. Çünkü işyerinde mutlu ve değer katan bireyler mutlu aileleri oluşturur, bu da mutlu toplum, gelişen bir ülke demektir. Bunun sebebi de herkes seve seve gönüllü olarak üzerine düşeni yerine getirmeye çalışır. İşte tüm bu sebeplerden dolayı çalışan bağlılığı büyük kurumsal şirketler açısından önemli olduğu gibi, işin çapı ne olursa olsun önemli bir durumdur ve üzerinde durulması gerekir.