Kitle Fonlama (Crowdfunding) Nedir ve Nasıl Yapılır
Dünyada her gün yaygınlaşan kitle fonlaması artık ülkemizde de kendini göstermeye başladı. Crowdfunding detayları için yazımızı okumaya davet ediyoruz.
Crowdfunding
Crowdfunding yani kitle fonlaması, bir girişim ya da bir projenin bir grup insan tarafından desteklenmesidir ve bu destek internet aracılığı ile yapılır. Kitle fonlaması, yeni ürün veya hizmetinizi başlatmak ve sermaye artırmada başarıya ulaşmada bazı stratejilerin geliştirilmesini de gerektirir.
Dünyada her gün yaygınlaşan kitle fonlaması artık ülkemizde de kendini göstermeye başladı. 3 Ekim 2019 tarihli Resmi Gazete’de, kitle fonlama ile ilgili tebliğ yürürlüğe girdi. Tebliğe göre girişimler, sermaye amaçlı halktan para toplayabilecek. Böylece hem ekonomik kalkınma desteklenecek hem de teknoloji ve yenilikçi girişimler hayata geçirilecek.
Kitle fonlamada girişimciler ve bireysel yatırımcılar, internet ortamındaki bir platformda buluşacak. Bu platformlara SPK’nın izin vermesi gerekiyor. Ayrıca her girişime de fonlama sağlanmıyor bunun için platformlara bağlı yatırım komitelerinden 3’er kişi, hangi girişimin fonlama alabileceğine karar verecek.
Yatırımcı, 1 yıl içinde 20.000 TL. yatırım yapabilecek ancak ekonomik durumuna göre bu miktar 100 Bin TL.’ye kadar çıkabilecek. crowdfunding en çok girişimcinin işine yarıyor çünkü bankalardan kredi çekmek eskisi kadar kolay değil. Fonlama sayesinde pek çok girişim hayat bulacak.
Crowdfunding Stratejileri
Yeni bir işe başladınız ve finansal açıdan desteklenmek istiyorsunuz. Bunun için kitle fonlamayı kullanmalı ve bazı stretejiler geliştirmelisiniz.
Bir Planla Başlayın
Kitle fonlamasından yararlanmak için ödevinizi iyi yapmalısınız. İyi ve ayrıntılı düşünülmüş bir plan, fon çalışmalarının kolay yürütülmesine yardımcı olacaktır. Hedef kitlenizi açıkça tanımlayın ve onlara hitap edeceğinizi düşündüğünüz bir plan oluşturun.
Kampanyanız hakkındaki bilgiyi nasıl yayacağınız, ödül tabanlı bir sistemde destekçilere ne vereceğinizi, finansman öncesinde, sırasında ve sonrasında ne olacağını ve proje finanse edilmezse ne olacağını belirleyin ve kararınızı bu şekilde verin.
Kitle Fonlaması Platformlarını Karşılaştırın
Tüm kitle fonlaması siteleri eşit olarak oluşturulmaz. Projenizin niteliğine bağlı olarak, belirli bir seçeneği diğerine göre seçmenin daha fazla avantajı olabilir. Hangisini kullanmanız gerektiğini belirlemek için en iyi kitle fonlaması sitelerini araştırmalısınız. Aslında fikirler kötü değildir. Yanlış platformda hizmete sunulmak istenmesidir.
Hikâyenizi Anlatın
Kampanyanıza devam etmek için lanslanınızın gerçeklerini bir hikâyeye dönüştürün. Bu potansiyel destekçilerle duygusal bir bağlantı geliştirmeyi kolaylaştırır. Eklenecek kişisel bir hikâyeniz yoksa bunun yerine vizyonunuzu paylaşın.
Araştırmanızı önceden yapın ve gerçekçi hedefler belirleyin. İhtiyaçlarınıza uygun doğru platformları bulun. İnsanların ilgi duyacağı değerli ödüller oluşturun ve çabalarınızı çevrimiçi ve çevrimdışı olarak tanıtın.
Değer Sağlayın
Kitle fonlaması kampanyaları karşılıklık üzerine inşa edilmiştir. Ödül katmanlarınızı oluştururken, tüketici açısından empati yapın yani tüketicinin yerinde olsaydınız ne isterdiniz onu düşünün. Destekçiler de şirketinize yatırımları karşılığında sizden bir şeyler isteyecektir. Ayrıca arkadaşlarınızın ve ailelerinizin düşüncelerini de öğrenmelisiniz.
Pazarlama Varlıkları Yaratın
Bir şirket web siteniz varsa, kullanıcıların kitle fonlaması kampanyanız için özel olarak bir açılış sayfası oluşturun. Böylece kullanıcılar bu konuda daha fazla bilgi edinmek veya sizinle bağlantı kurmak için platform dışında da iletişime geçebilir.
İnsanların sizi desteklemesi için kampanya lansmanı hakkında bir blog yazısı yazın. Bir web sayfanız yoksa ürün lansmanı için bir web sitesi oluşturun. Ayrıca youtube’de videolar oluşturun.
Hedefler Belirlemek
Toplam para toplama hedefinizin önüne geçin ve projenin ilerlemesini sağlamak için gerekli olan zaman çizelgesi hedeflerini, üretim hedeflerini ve diğer hedefleri göz önünde bulundurun. Hedeflerinizin ne olduğunu önceden bilmek, kullanılabilir sermayeye sahip olduğunuzda, beklentilerinizi karşılayabilecek doğru tedarikçileri seçmenize yardımcı olacaktır.
Kıtlığı Kullanın
İnsanların istediği şeylerin sınırlı bir kaynağı olduğunda talep otomatik olarak artar. En yüksek derecede ödüllerinizi bir veya birkaç tane ile sınırlandırarak ürün veya hizmetiniz için talep oluşturun. Kitle fonlaması sırasında kılığı kullanın.
Yatırımcıları Döngülerde Tutun
Kampanya sırasında yatırımcılarla sık güncelleme yaparak iletişim kurun. Tüm detayları açıklamanıza gerek yoktur. Dürüstlük, şeffaflık ve güven inşa etmek için yol kat etmenize neden olacaktır. Finanse edildikten sonra insanların süreçte nerede olduğunuzu ve ödülleri ne zamana beklemeleri gerektiğini bildirmek için güncellemeler yayınlayabilirsiniz.
Tanıtım Yapın
Kitle fonlaması kampanyanızı yayınladıktan sonra, bu kampanya ile ilgili insanların fikirlerini bir video ile sosyal medya kanallarında yayınlayın. Arkadaş çevrenizden ve ailenizden de paylaşmalarını isteyin. İlgili platformlarda, misafir bloğuna teklif verin. Facebook’ta hedefli reklâm kampanyalarına yatırım yapın.
Erişiminiz ne kadar güçlü olursa yatırımcıların bunu görmesi ve size bir şans vermesi için daha çok potansiyeliniz olacaktır. İlk başta başarılı olamayabilirsiniz. Tekrar deneyin. Projeniz finansa edildiğinde ise, sözlerinizi tutmanız yatırımcıların hoşuna gidecektir. Ayrıca bu, ileride tekrar kitle fonlamasına ihtiyaç duyduğunuzda sizin güvenilir olduğunuzu gösterecektir.
Sonraki Adımlar
Kitle fonlaması platformlarını ve ücretlerini karşılaştırın. Benzer geçmiş kampanyaları karşılaştırın ve kampanyanızı nasıl daha iyi hale getireceğinizi görün. Güvenilir arkadaşlarınızdan, ailenizden ve iş arkadaşlarınızdan fikirleriniz hakkında geri bildirim alın.